Kimi Räikkönen, Ferrari – 2. hely, 1:21,750 (92 kör)
„A csapat jól dolgozott a tél folyamán. Ez egy jó nap volt számomra. Érzem a javulást azokon a területeken, amik az előző évben problémát okoztak számomra. Boldog vagyok, hogy sokat körözhettem, ez remek kiindulópont! A mostani helyzetet nem lehet összehasonlítani az előző évvel, akkoriban még a turbókorszak legelején jártunk. De csak ismételni tudom önmagam: eddig mindent jónak érzek. Az eredményekről még semmi értelme beszélni, ehhez túl korai szakaszában járunk az évnek. Nekem most csak az a fontos, hogy ígéretesen kezdtünk. Jó a hangulat a csapaton belül. Sok minden változott, de szerintem ezekre jó okunk volt, és most még inkább úgy érzem, jó irányba haladunk.”
A jerezi teszteket a helyszínen követőknek feltűnt, hogy a tél folyamán továbbfejlesztett motorok idén hangosabbá váltak elődjeiknél. De mi állhat ennek hátterében?
Ezen a héten tartja soros ülését a Stratégiai Csosport Párizsban, melyen többek között arról is értekeznek, hogyan változtassanak a motorszabályokon 2017-től. Mivel az új V6-os erőforrásokat számos bírálat érte halk hangjuk miatt, a sportág irányítói felvetették, két év múlva be kéne vezetni az 1000 lóerőnél erősebb hajtóegységeket, s javítani kellene azok hangzásán is, hogy ezzel újra vonzóbbá tegyék a nézők számára a sportágat.
A változás a jelenleg futó motorokat még nem érinti, ám Jerezben kiderült, a tél folyamán jelentős mértékben továbbfejlesztett egységek hangja hirtelen így is erősebbé vált, s hangszíne is némiképp megváltozott az előző szezonhoz képest – mégpedig előnyére.
A Mercedes motorrészlegének vezetője, Andy Cowell nem egészen érti a jelenséget. „Fogalmam sincs, mitől van ez. Semmi tudatosat nem tettünk azért, hogy hangosabbá váljanak a motorok” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
A német szaklap szerint a változás elsősorban annak köszönhető, hogy a gyártók a tél folyamán újratervezték korábbi kipufogó-megoldásaikat. A Mercedesé például hosszabb lett az egy évvel ezelőttinél, a Ferrari és a Renault az energia-visszanyerő rendszerek hatékonyságának és a lóerőknek a növelése érdekében viszont rövidített rajta. És ezzel úgy fest, nem csupán nagyobb teljesítményt hoztak ki belső égésű motorjukból, de a hangzással – és talán a szurkolókkal is – jót tettek.
A spanyol Marca tudósítója mindeközben azt is kiemelte, hogy mennyivel erőteljesebbnek és durvának tűnik az új Honda-erőforrás hangzása a többi gyártó motorjának eddig ismert hangjához képest. „Hogy ez a motor sajátossága-e, vagy inkább következménye annak, hogy valami nem működik rendesen, csak később derül ki” – tette hozzá az újságíró, utalva arra, hogy a japánok hajtóegysége az első két napon mindössze 12 körig jutott.
Korai még változtatni?
A hangokat sokat kritizáló Bernie Ecclestone persze vélhetően az idei változásokkal sem lesz elégedett, s a szakemberek is tovább egyeztetnek az 1000 lóerős motorok kérdéséről. Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója ugyanakkor Jerezben elárulta, nem tartja olyan égető kérdésnek ezt a témát, mint amilyennek egyesek beállítják. „Szeretem az ezer lóerős motorok és az izgalmasabb autók ötletét. De ugyanígy szeretem azt az ötletet is, hogy még több autó legyen a pályán…” – utalt a Marussia és a Caterham megszűnésére, valamint a kisebb gárdák pénzügyi nehézségeinek megoldatlanságára a brit.
„Jelenleg erre kéne nagyobb figyelmet fordítani. Arra, hogy jól menjen a bolt, a néző pedig azt kapja, amit elvár. Elég sok mindent tehetnénk, különösen a szurkolókkal való kapcsolatunk terén. Szerintem még nem telt el elég idő az új szabályok bevezetése óta ahhoz, hogy újabb radikális változások jöjjenek. Ennek ellenére a változástól persze nem szabad tartani” – vélekedett Symonds.
A 2014-es szenvedés már a múlté, Sebastian Vettel máris valósággal kivirágzott új csapatánál, a Ferrarinál. A német a második tesztnapja végén visszanyert motivációjáról, valamint az újdonságokkal való ismerkedésről mesélt az újságíróknak.
Bár a média kissé felfújta a dolgot, még az előző hetekben is beszédtémát jelentett, hogy Sebastian Vettel az F1-től való visszavonulás gondolatával is eljátszadozott egy pillanatra az előző, sok szenvedést és egyetlen futamgyőzelmet sem hozó szezonjában. A német többször is elismerte, nem tetszettek neki az új szabályok, s mivel nehezen boldogult stílusához kevésbé illő autójával, már nem is élvezte annyira a versenyzést, mint előtte.
Részben ez is hozzájárult ahhoz, hogy ősszel úgy döntött, új csapathoz, a Ferrarihoz szerződik. Az olaszokkal Jerezben máris teljesítette első valódi tesztjét: a gyakorlás első két napján egyaránt az ő neve mellett villant fel a legjobb időeredmény, s a munka befejeztével a bajnokot még meg is tapsolta a garázs személyzete. Hogy jó a hangulat a vörösöknél, nehéz nem észrevenni – miként azt is, hogy Vettel megújult erővel kezdte a 2015-ös idényt.
„A tavalyi egy nehéz év volt, elég sokat kell dolgoznunk, így nem jutott annyi idő a viccelődésre és a nevetgélésre, mint általában. De ez a szezon most másképpen indul. Egy új kihívás ez, egy új csapatban, ahol minden új. Nagyon motiváltnak érzem magam” – idézte az Autosport Vettelt, akit a motivációjáról faggattak Jerezben.
„De most nem azt akarom mondani ezzel, hogy tavaly a padlón voltam, ezért nem ment jól. Akkor is mindent beleadtam, és bár ez sem volt elég, most azért vagyok itt, hogy újra megpróbáljam. A csapatváltás jelentős változást jelent, de jót is tehet. A télen sok időt töltöttem Maranellóban. Amit pedig ott láttam, az meggyőző volt számomra. Nagy lehetőségek rejlenek a csapatban.”
„Nyilván sok még a teendőnk, de ez a nagy változások időszaka. Sok ember távozott, sok érkezett, pozíciót is cseréltek páran, szóval idő kell ehhez, de a motivációnk nagy. Boldog vagyok a helyzetemmel, és határozottan máshogy érzem most magam. Nem bántam meg semmit, amit a Red Bullnál tettem. Nagyon-nagyon jó a kapcsolatom az ottani emberekkel, de úgy érzem, a Ferrari egészen más” – fogalmazott a négyszeres bajnok.
Majd a beilleszkedés folyamatáról is beszélt. „Még elég sok mindenhez hozzá kell szoknom. De máris egészen jól kijövünk egymással. A versenymérnököm (Riccardo Adami) nem ismeretlen számomra, a Toro Rossó-s időszakból ismerem őt. Ez most egy újabb lépés számomra, de ez teljesen normális. A filozófia más, de az emberek eddig megkönnyítették a dolgomat, igyekeznek mindent elmagyarázni.”
„Elég sok mindent lejegyeztem. Kisebb és nagyobb dolgokat is. Van, amit hamar átültet a gyakorlatba az ember, a többihez még idő kell. Ott van például az övem, ami még nem egészen pontos. De az ilyesmit gyorsan megoldjuk. Ha az autóról van szó, ott persze vannak nagyobb feladatok is, amikre komolyan oda kell figyelni” – magyarázta a német.
A négyszeres világbajnok elárulta, örül annak, hogy Jerezben mindkétszer ő volt a leggyorsabb, ugyanakkor nem tulajdonított túl nagy jelentőséget ennek. „Továbbra is két lábbal a földön kell járnunk, és folytatnunk kell a munkát. Emlékeznünk kell arra, honnan jöttünk. Ráadásul sok múlik azon is, mit csinálnak a többiek. A mi célkitűzéseink mások voltak kicsit, mint a többségé” – hívta fel a figyelmet.
Vettel legközelebb Barcelonában ülhet a Ferrariba, ám az addig hátralévő napokat sem semmittevéssel tölti: máris visszatért Maranellóba, ahol több napon át tesztel a szimulátorban, s a mérnökökkel elemzi a Spanyolországban nyert adatokat. Tennivaló tehát bőven akad – de úgy tűnik, a motivációval nem lesz gond...
Ezúttal csak a motor Ferrari: a sauberes Felipe Nasr elsőségét hozta a harmadik jerezi tesztnap. A brazil újonc mögött Kimi Räikkönen és a körszámokkal vasárnapi önmagát is felülmúló Nico Rosberg végzett. A McLaren idő előtt csomagolt, de sok gond volt a Red Bullnál is.
A Sauber nem sokat teketóriázott, és két eddigi második helyük mellé ma egy legjobb időt is begyűjtöttek, utóbbit fiatal újoncuk, a brazil Felipe Nasr révén. A GP2 tavalyi harmadik helyezettje 2014-ben a Williams harmadik versenyzőjeként jutott szerephez a versenyhétvégéken péntekenként, ma pedig a tesztnap délutánjának nagy részében a finn Kimi Räikkönennel váltották egymást az első helyen. A teljességhez hozzátartozik, hogy Nasr a lágy keveréken futotta meg a legjobbját.
Az eddigi mindhárom napot az első két pozícióban záró Ferrari-motoros autók egyébként egyenként 100 kör közelében teljesítettek ma (Nasr 109-et, Räikkönen 93-at jegyzett), ám ezúttal is elmaradtak a gyári Mercedes-alakulattól, akik 145-ször szelték át a célvonalat Nico Rosberg közreműködésével.
Mint arról a délelőtti riportunkban már beszámoltunk, Rosberg alatt egy óra előtt pár pillanattal megadta magát a W06-os modell (a csapat motorhibáról adott hírt), ezzel együtt a német alig egy órát vesztegelt csupán, ennyire gyorsan orvosolták ugyanis a problémát az istálló szerelői.
Nagyjából dél körül derült ki, hogy Daniel Ricciardo Red Bulljában motort kell cserélni, amely azonban annyira elhúzódott, hogy a háromszoros futamgyőztes ausztrál csak az utolsó órában volt képes ismét pályára hajtani – ez utóbbinak szokatlanul jelentős részében Räikkönen Ferrariját követte közvetlen közelről.
A minden eddiginél zavartalanabbul zajló délutáni körözés során, a reggeli eső után felszáradó pályán, több csapatnál a hosszabb etapokon volt a hangsúly. Rosbergnek a nap első felében futott „fél versenyszimulációját” délután Räikkönen is lemásolta. Szintén a versenyekre való felkészülés jegyében néhányan (pl. Williams) a bokszkiállásokat gyakorolták.
A fentiek egyikére sem került sor a McLarennél, hiszen a korábbiakhoz képest kifejezetten hasznosan eltöltött, 32 megtett kört gyümölcsöző délelőttöt követően a délután elején hűtési problémák ütötték fel a fejüket az autón. Fernando Alonso második autóban töltött tesztnapja így aztán már ekkor véget ért, legjobbja egy még nedves pályán megfutott idő maradt.
A spanyol mondhatni a lotusos Pastor Maldonadót „váltotta” a pályán, miután a venezuelai kocsiját a korai veszteglés után épp a délután elejére sikerült rendbe hozni. A szorgalmas Maldonado is közel 100 körig jutott, mielőtt a nyolcórás penzum legutolsó percében ismét megadta magát alatta a technika – ezúttal kint a pályán.
Az előszezon első tesztje a holnapi nappal zárul Jerezben.
Az első két napon leggyorsabb Sebastian Vetteltől Kimi Räikkönen vette át a volánt a Ferrarinál, és a vezetést is a jerezi teszt harmadik napjának felénél. Az esős pályán induló gyakorláson Nico Rosberg tette meg a legtöbb kört, ám féltávnál Mercedese megállt a pályán. Közben kezd éledezni a Honda, Fernnando Alonso már 32 körnél jár!
A Ferrari finn pilótája és a mercedeses Nico Rosberg a délelőtt java részében egymást váltogatták az eredménylista élén. Utóbbi egyébiránt már 92 körnél jár – miközben egy fél versenyszimulációt is teljesített –, majdnem kétszer annyinál, mint a második legszorgalmasabb versenyző, az újonc Carlos Sainz a Toro Rossóval. Némileg árnyalhatja a képet, hogy a Mercedes pár perccel 13 óra előtt leparkolt a pályán, a hátsó sikánnál.
A dél-spanyol helyszínre kilátogató nézők nagy örömére a helyi kedvenc Fernando Alonso eddig ezúttal jóval produktívabb napot futott, mint vasárnap, köszönhetően a feltámadó McLaren-Hondának. Az autón nyoma sem volt az első két napi munkát gyakorlatilag szabotáló elektronikai gondoknak, így Alonso egészen 32 körig jutott.
Sem őt, sem a fenti három pilótát nem tántorította el, hogy egy kora reggeli rövid zápor, valamint a hűvös és felhős időben nehezen párolgó csapadék következtében szinte egész délelőtt nedves pályán kényszerültek vezetni.
Nem mindenki volt azonban ilyen „lelkes”, a Red Bull és a Williams például úgy döntöttek, hogy nem kockáztatnak meg egy esetleges balesetet, ezért aztán Daniel Ricciardo és Felipe Massa a délelőtt java részét a garázsban ücsörögve töltötték. Előbbi csapatának volt is oka az óvatosságra Danyiil Kvjat tegnapi szárnytörését követően – az energiaital-gyárosokhoz egyébként mára már befutott a tartalékalkatrész Milton Keynesből.
A vizes pálya végül aztán csupán egyetlen áldozatot szedett, a sauberes Felipe Nasrt, aki a 9-es kanyarban pördült ki, ám a brazil újonc megúszta a találkozást a gumifallal – sóderágyban ragadó autóját a tréning megszakítása közepette gyorsan visszaszállították a bokszba, és fél órával később már ismét róhatta a köröket.
Amilyen jól sikerült a Lotus tegnapi napja a vártnál korábban történő pályára lépéssel, annyira balszerencsésen kezdődött a mai, amikor is az istálló már az első percekben telemetriai problémával szembesült. Ennek következtében Pastor Maldonado csupán délidő előtt szűk egy órával futhatott először mért kört.
Sebastian Vettel a második Jerezi teszt után, az esti órákban elhagyta Jerezt, és holnap szimulátorozni fog Maranelloban! Sebastian Vettelt Kimi Raikkönen váltja fel, így holnap, a harmadik Jerezi teszten a finn pilóta ül a Ferrari kormánya mögé!
Elégedetten zárta első ferraris tesztjét Sebastian Vettel. A német két nap végi elsőséggel távozik Jerezből, s a csapat maranellói székhelyén folytatja tovább a munkát.
Tapsvihar szűrődött ki a Ferrari garázsából Jerezben a teszthét második napjának leintése után. Sebastian Vettel vasárnaphoz hasonlóan ezúttal is a tabella élén fejezte be a napját, a tegnapi 60 köréhez további 89-et téve hozzá. Noha az eredményekből még szerinte is korai lenne bármiféle következtetés levonni, ahogyan szerelői fogadták, miközben kiszállt az SF15-T-ből, arról tanúskodik, jobb a hangulat az olaszoknál, mint amit a 2014-es csalódás után várna az ember.
A négyszeres bajnok is érzi ezt, ám amikor a kapott tapsról faggatták, csak mosolyogva hárított: „Jó a hangulat a csapaton belül, de a fiúk bizonyára inkább csak megkönnyebbültek, hogy a vizes pályán sem csúsztam ki” – viccelődött az edzés esős végén megtett köreire utalva. „Így is hosszú éjszaka vár rájuk, nem tettem még hosszabbá. A téli tesztek a tartalékelemek szempontjából elég kritikusak, így nem szabad butaságot csinálnod.”
Hogy mennyire nem, azt volt csapata, a Red Bull példája igazolta: Danyiil Kvjat már a nap elején leamortizálta az osztrákok egyetlen rendelkezésére álló első szárnyát, így a folytatásban szárny nélkül körözhetett…
Vettel egyébként továbbra is elégedett autójával. „Lehetett volna rosszabb is ennél. Az előző év ugyanezen szakaszához képest sokkal jobb a helyzetem. Sok kört teljesítettünk, különösen ma, de a tesztek során természetes, hogy amikor időnként felmelegszik valami, inkább megállsz, megnézed, mi az – ez pedig időbe telik. Összességében azonban ez egy jó nap volt. A végén ráadásul még a köztes esőgumit is kipróbálhattam, ami úgy fest, az ilyen hűvös időben is jól működik. Elégedettek lehetünk” – vont mérleget a négyszeres bajnok.
Majd arról az erőviszonyokról is beszélt. „Jelenleg nehéz bármit is mondani, mennyire jó az autónk. Továbbra is pozitív a benyomásom, de az egyes csapatok más-más programon vannak. A Mercedes inkább hosszú etapokat futott, mások még csak a rendszerellenőrzéssel foglalkoznak. Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy az autó viselkedik, jók az alapok. Erre lehet építkezni” – mondta bizakodva.
Ami a folytatást illeti, Vettel holnap visszatér Maranellóba: „Pár napot a szimulátorban töltök, valamint elemezzük az adatokat.” Jerezben a munkát közben az újdonsült apuka, Kimi Räikkönen folytatja, aki most ül először az SF15-T-be, mely reményei szerint kedvezőbb lesz majd vezetési stílusának, mint a 2014-es elődje.
Felkerült néhány kép a mai Jerezi tesztről! Folyamatosan töltöm fel a képeket az oldalunk galériájába, ezért érdemes többször is ellátogatni az oldalra!
Üdvözöllek Sebastian Vettel magyar rajongói oldalán. A legfrissebb információkat osztom meg Sebastian Vettelről. Hírek, képek, videók! Ha Te is szereted Sebastiant kövess bennünket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autóversenyző és Négyszeres világbajnok a Forma-1 királykategóriában. 1987. július 3. -ban született. Heppenheim-ben, Németországban. Pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat pilótája. Sebastian az autóversenyzés mellett boldog családapa.
Vagyok, aki vagyok. Nem próbálok meg más lenni, mint aki vagyok. Néhány embernek talán tetszik, másoknak lehet, hogy nem. De ez az élet. - Sebastian Vettel