Sebastian Vettel „vrs csodaknt” rta le els ferraris vt, Kimi Rikknen szerint a Scuderia most vlt igazi csapatt – karcsonyi nnepsg volt Maranellban.
Mikzben a vilgbajnok Mercedes a stuttgarti futballarnban nnepelte 2015-s motorsportvt, a rivlis Ferrarinl Maranellban rendeztk meg a hagyomnyos vbcsztat karcsonyi nnepsgket. A szoksos ebden a Scuderia immr tbb mint egy ve pozciban lv elnke, Sergio Marchionne mondott ksznetet a mrka dolgozinak. „Klnsen minden csaldnak, amely tmogatta ket az v sorn elvgzett kemny munkjukban. Ennek ellenre mindenki tudhatja, hogy az igazi csata csak 2016-ban kezddik. Szmtunk a kt versenyznkre, akik mindketten voltak mr vilgbajnokok, valamint a mrnkkre, akik visszaemelhetik a csapatunkat a cscsra. Idn rltnk volna mr kt gyzelemnek is, de mi hrmat szereztnk, valamint egy sor dobogs helyezst. A Legfontosabb dolog azonban, hogy mindezt hzon bell sikerlt megoldanunk, anlkl, hogy tl sok klsst alkalmaztunk volna” – fogalmazott Marchionne.
A csapatfnk, Mairuzio Arrivabene mr a jvrl is beszlt. „A clunk a kvetkez vben, hogy mg nagyobb elktelezdssel dolgozzunk, hogy bszkn viselhessk a csapat logjt. Klns ksznet jr az elnknknek, aki mindig tmogatott minket, s a csapatunk lre llt. A versenyzs a vrnkben van” – mondta az olasz.
Az esemnyen a Ferrari versenyzi, gy Sebastian Vettel, Kimi Rikknen s Esteban Gutirrez is rszt vett, a kt bajnok radsul mg ajndkot is kapott: fotell alaktottk idei versenyzi lsket… A csapatnl els szezonjt fut Vettel olaszul mondta el hossz beszdt. „Ez volt az els vem a Ferrarival, fantasztikusan sikerlt, sok sikert hozott. Hallani a nmet s olasz himnuszokat a dobog tetejn lerhatatlan rzs volt. Minden nnek s frfinak ksznm a Ferrarinl, hogy egsz vben mindent megtettek ezrt a vrs csodrt. s ksznet, hogy ennyire szerettek engem” – fogalmazott a nmet.
Csapattrsa, Rikknen mindekzben javul teljestmnyt grt 2016-ra. „Ez az v nem indult tl jl szmomra, de j formban zrtuk. Tovbbra is egytt kell dolgoznunk, s biztosra veszem, hogy a sikerek is jnni fognak. Mert most mr igazi csapatt vltunk, s biztos vagyok benne, hogy nagy csapat lesznk mg” – tekintett elre 2007 bajnoka.
s Vettel most hivatalosan is megkezdik szabadsgukat, Maranellban azonban nem ll meg az let: a csapat tovbbra is fesztett tempban kszl a 2016-os idnyre, hogy j autjuk elkszljn a februr 22-n rajtol els tli tesztre.
A Ferrarinl emeltek a tten! Sergio Marchionne elnk kijelentette: mr Ausztrliban gyzelmet vr csapattl!
A Mercedes egyeduralkodsrl szlt a 2015-s szezon, m a Ferrari gy is kpes volt hrom gyzelmet aratni – a meznybl k voltak az egyetlenek a nmeteken kvl. Maurizio Arrivabene csapatfnk mr a szezonzrt kveten hangslyozta, 2016-ban nem elgszenek meg ennyivel, s a bajnoki cmet is clba veszik – most fnke, Sergio Marchionne mg egyrtelmbb clt fogalmazott meg.
A Gazzetta dello Sport cm lapnak nyilatkozva a Ferrari elnke kijelentette: meg kell nyernik az idnynyitt! „Szmomra nagyon fontos lenne, ha mr a szezon els versenyt, az Ausztrl Nagydjat megnyernnk. A Ferrari gazdasgi szempontbl pomps helyzetben van, de szeretnnk a versenyplyn is eredmnyeket ltni. A kvetkez vnek arrl kell szlnia, hogy visszatrnk az lre. Tudom, milyen munkt vgeznek Maranellban, de most mr a gyzelmeknek kell jnnik” – jelentette ki az olasz.
Nem elszr fogalmazott ennyire hatrozottan. Pr hete azt is elmondta, az elrelpsnek 2016-ban csak egy mdja van: „A kvetkez vben nem szabad jra az ldz szerept jtszanunk, s csak prblni cskkenteni a lemaradsunkat. El kell tntetni azt! Jvre az len akarunk llni” – nyilatkozta.
Mindez egyfajta stratgiavltst is jelent Maranellban: mikzben az j vezetsg a mlt v elejn, de ksbb a szezon sorn is rendre prblta cskkenteni a csapatra nehezed nyomst, a mostani kijelentsekkel egyrtelmen megnnek az elvrsok. A Corriere dello Sport is gy ltja ezt: „A Ferrari olyan szezon eltt ll, ahol mr nem lesz bocsnat: Vettelnek meg kell nyernie a bajnoki cmet” – rtk.
Elnzve a Mercedes elmlt kt vben ltott flnyt, nehz dolguk lesz. Nagy krds, a tt emelse miknt hat majd a csapaton belli, idn sokat dicsrt hangulatra. Idn az jdonsg ereje rptette elre a grdt, s az elrt eredmnyek fknt a gyzelem nlkl zrt 2014-es bajnoksg utn szmtottak komoly sikereknek. E lendlet megtartsra most csak egy mdjuk van: a mostani teljestmnyk tlszrnyalsa. Nem krds teht, valban 2016 jelenti majd az igazi vizsgt a Ferrari szmra.
Sebastian Vettel ugyan elismeri Max Verstappen idei teljestmnyt, elmondsa szerint tlsgosan fiatal mg ahhoz, hogy mris a Ferrari versenyzje legyen. A nmet szve szerint 2016 utn is Kimi Rikknennel folytatn.
Mris szemet vetett a Ferrari a meggyz joncszezont produkl Max Verstappenre – pletykljk mr rgta a paddockban. Tallgatsok szerint a 18 ves holland tehetsgnek j eslye lehet arra, hogy a csapattl csak egyves szerzdst kap Kimi Rikknen helyre ljn 2017-tl – igaz, a Red Bull folyamatosan hangoztatja, hossz tvra kteleztk el t.
„Nincs eslyk” – jelentette ki Helmut Marko az Auto Motor und Sportnak, amikor arrl krdeztk, az lcsapatok megszerezhetik-e Verstappent. „Mindig tbbves szerzdseket ktnk. De rdekesnek tallom, hogy az emberek, akik tl veszlyesnek s feleltlennek talltk korbban egy 17 ves autba ltetst, most hirtelen hajszoljk t” – szrt oda a kritikusoknak.
A Scuderival kapcsolatos pletykkat eddig Verstappen s desapja is rendre cfolta. Jos Verstappen ugyanakkor a Motorsport-Totalnak adott interjjban nemrg elmondta, ettl mg rlnek, hogy mris a nagyokkal hozzk hrbe ket. „Ez fontos a karrierje szempontjbl. A legfbb dolog, hogy van egy tervnk, eszerint egy napon majd olyan autba szeretnnk lni, amellyel nyerni is tudunk” – tekintett elre. Hiba, minl tbb az rdekld, annl ersebb a trgyalsi pozcijuk is.
Ms krds persze, a Ferrari valban komolyan gondolja-e, hogy Sebastian Vettel mell egy ifj titnt ltet. A csapat idn gyakran hangslyozta, sikerk egyik alapja, hogy a nmet remekl megrti egymst Kimi Rikknennel, s nincsenek olyan viszlyok hzon bell, mint ami pldul a Mercedesnl jellemz. Verstappen idn nem egyszer bizonytotta, egyetlen rutinosabb csapattrstl sem ijed meg, ha elzsrl, csatkrl van sz, a tisztelet helyett nla csak a gyzni akars jtszik. Azaz rkezse bizonyra felkavarn az llvizet Maranellban.
Vettel szerint azonban egyelre korai is lenne errl beszlni, mivel a Toro Rosso jonca mg nem elg rett arra, hogy a Ferrarinl vezessen. „Kimi jvre mindenkppen a csapatnl marad. Hogy utna mi lesz, mg nem tudom, de remlem, akkor is marad” – nyilatkozta a spanyol Marcnak a ngyszeres bajnok. Majd amikor arrl krdeztk, mit szl hozz, hogy sok szakrt mr Ayrton Sennhoz, Michael Schumacherhez, vagy ppen hozz hasonltja Verstappent, Vettel elmondta: „Nem is tudom. Sok versenyz rkezik – egyesek fiatalabban, msok kevsb. Annyi biztos, hogy sokkal fiatalabban jtt az F1-be, mint Michael vagy akr n. De mindig nehz az sszehasonlts. Prblkozhatsz a szmok alapjn, de minden ember ms. Max nagyon sok futamon zsenilis volt, meg is rdemli a gratulcikat, de mg nagyon fiatal, mg nagyon hossz t ll eltte.”
Verstappen teljestmnyrl egybknt Rikknen is elismeren nyilatkozott a kzelmltban, de kiemelte, egyltaln nem aggasztjk a vele kapcsolatos tallgatsok. „Sokat beszltek arrl, hogy tlsgosan fiatal, de remek munkt vgzett, s mg fiatalon is lehetsz elg tapasztalt, hiszen manapsg annyira korn kezdik a versenyzst” – vdte meg a hollandot az a „Jgember”, aki hasonlan kevs formaauts tapasztalattal mutatkozott be az F1-ben, mint most Verstappen.
A Sebastian Vettel ltal hozott plusz kellett ahhoz, hogy futamgyztes aut vljon a Mercedestl egyelre tovbbra is elmarad Ferraribl 2015-ben – vlekedik James Allison. A technikai igazgat hangslyozta, kzben Kimi Rikknen is jobban megneheztette csapattrsa lett, mint az eredmnyekbl kitnik.
A 2014-es mlyrepls utn igazi fordulatot hozott a Ferrari szmra az idei szezon: msodik hely a konstruktri bajnoksgban, harmadik-negyedik pozci a versenyzk kzdelmben a Mercedes mgtt, s hrom futamgyzelem volt a mrlegk. Ennyivel persze tvolrl sem elgszenek meg, 2016-ban ugyanis mr nemcsak ldzk, igazi kihvk akarnak lenni.
James Allison, a csapat technikai igazgatja szerint erre minden eslyk meg is van. „Ha minden gy sikerl, ahogy tervezzk, relis eslynk lesz arra, hogy a kvetkez v igazi klasszikuss vljon az F1 szmra – a Ferrari szempontjbl remlem, mg ersebb lesz. De mondani knny, megcsinlni mr sokkal nehezebb lesz” – nyilatkozta a BBC-nek a 47 ves szakember.
Majd arrl is beszlt, hogy br a gyzelem nlkli 2014 utn kimondottan elgedettek lehetnek idei hrom sikerkkel, jl tudjk, hogy ez nem csupn autjuknak, de Sebastian Vettelnek is volt ksznhet. „Bahrein volt idn a leggyengbb versenye, ahol elkvetett egy-kt hibt – ez mutatta meg leginkbb, mit vitt vghez. Nem volt olyan j az autnk, mint a Mercedes, ez nyilvnval, de gy is nyertnk hrom futamot. Sebastian nyerte mindhrmat. s azrt nyert hromszor, azrt szerzett annyi dobogs helyezst, mert olyan apr csodkat krtnk tle, amivel versenykpess vlhatott az autnk, ami amgy nem volt nyer versenygp. pedig hozta ezeket a csodkat krrl krre, futamrl futamra, htvgrl htvgre. Aztn olykor, egy-kt alkalommal a teljes v ezer krbl bizonytkt lthattuk annak, hogy sem gp, hanem emberi lny. Ezen hibk mutatjk meg, milyen nagyszeren teljestett a tbbi versenyen” – mltatta bajnokt Allison.
Vettel emellett persze a versenyeken kvl, a garzsban, a gyrban is hozztette a magt a sikerekhez. A brit szakember szerint „nagyon knny vele egytt dolgozni”, mivel „pontosan tudja, milyen fontos a csapatmunka.” Elmondsa szerint hasonlt csupn egyszer, a 2000 s 2004 kztti ferraris idszakban tapasztalt plyafutsa sorn: Michael Schumacherrel. „A versenyzktl leginkbb azt vrod el, hogy legyenek gyorsak s ne hibzzanak. De a gyors s nem hibz versenyzk nem felttlenl rokonszenvesek is, akikkel knny kijnni. Sebastian az egyik szokatlan figura, aki rendkvl egyenes, akivel nagyon knny. Nem j, ha nincs egd, de visszafogja azt, hogy egy csoport, egy csapat rsze legyen. s ez egyfell kellemess teszi a szemlyt, msfell jelentsen nveli a csapat erejt, mert a szemly, akinek vasrnaponknt teljestenie kell, rszese akar lenni ennek a csapatnak. Csak kt olyan emberrel dolgoztam egytt, aki nagyon-nagyon rtette, mennyire fontos a csapat rsznek lenni: az egyik Michael, a msik Sebastian volt. Ezzel persze nem akarom kisebbteni a tbbieket – Sebastiannak s Michaelnek egyszeren ez volt a klnleges erssge.”
Ami a „tbbieket” illeti, Kimi Rikknen Vettelhez kpest felems vet zrt. Komoly ponthtrnyt szedett ssze csapatrsval szemben, nem nyert futamot, radsul csak hromszor llt a dobogn, mikzben kollgja 13-szor. Allison sem tagadja, a finnek van mg min javtania, azonban jelezte, tovbbra is hisz benne. „Bahreinben fantasztikus volt. De volt mg pr msik alkalom is, amikor megizzasztotta Sebastiant, rknyszertve, hogy igencsak tegye oda magt, ha le akarja t gyzni. Ms versenyeken pedig, mint Silverstone-ban, Sebastian teljesen nyltan elismerte, hogy kptelen tartani a lpst Kimivel a plya bizonyos rszein a versenyen, mert nem annyira gyors.”
„De mskor az v sorn Kimi hibkat kvetett el, balszerencss volt, tbbszr a mszaki hibk vetettk t vissza. Az v sorn ugyanakkor lthattuk, hogy Kimi nagyon is megdolgoztatja a pnzrt Sebastiant a pnzrt. Mr nagyon vrom a kvetkez szezont, mert tudom, hogy a kapcsolatuk ugyanolyan ers marad, s ltni fogjuk, mennyire hajtjk egymst. Kimi rendkvl tapasztalt s ers versenyz, s kvncsian vrom, mire lesz kpes a kvetkez vben” – tekintett elre Alliison.
A 2016-tl bevezetend j gumiszably rtelmben a Pirelli mr most nyilvnossgra hozta a jv vi idnynyit abroncsvlasztsait. Konkrtumokat ltva taln a nzk szmra is rthetbb lesz az j leoszts.
Mg alig rt vget a 2015-s szezon, a csapatoknak mris le kell adniuk gumivlasztsukat a 2016-os Ausztrl Nagydj htvgjre, amely mrcius 18-n kezddik. Ennek az az oka, hogy a nyitottabb tett elrsok miatt a piltk mostantl egynileg vlaszthatjk ki a hasznlni kvnt keverkeket, a Pirellinek viszont a gyrts s a szllts miatt idben tudnia kell, hogy milyen abroncsokkal kszljn az adott versenyre. Az Eurpn kvli futamok esetben 14 httel az esemny eltt le kell adniuk a vlasztsukat a csapatoknak, ennek az ideje pedig mris eljtt, ezrt a nagy sietsg.
A Pirelli a kzepes, a lgy s a szuperlgy keverkekkel kszl Melbourne-re, hiszen az j rendszer rtelmben mr hrom klnbz gumitpus ll rendelkezsre minden htvgn. Az nem vltozott, hogy minden pilta tovbbra is sszesen 13 garnitrt hasznlhat egy versenyhtvge sorn, ezekbl viszont a Pirelli csak hromnak a hasznlatt, illetve megrzst tette ktelezv.
Egy szett szuperlgyat kell mindenkinek hagynia az idmr utols szakaszra, teht akik eljutnak a Q3-ig, azoknak ott ezt kell hasznlniuk, a korbban kiesk viszont megtarthatjk azt a versenyre.
Emellett a Pirelli azt is kzlte, hogy a kzepes s a lgy keverkbl is meg kell rizni egy-egy szettet a futamra, de kzlk csak az egyiket kell ktelezen hasznlniuk a versenyzknek, vlasztsuk szerint. A megmaradt 10 szett milyensgrl minden pilta egynileg dnthet, abban brmilyen arnyban lehetnek a kzepes, a lgy vagy a szuperlgy gumik - a lnyeg az, hogy a futamon legalbb kt klnfle keverket hasznljanak.
Arrl persze, hogy ez a bonyolultnak ltsz rendszer hogyan mkdik a gyakorlatban, s mennyire trnek majd el a taktikk egymstl a meznyben, majd csak az les bevets sorn kapunk vlaszt, amikor vgre elrajtol a 2016-os Ausztrl Nagydj.
A Santander 100 alkalmazottnak adott lehetsget, hogy egytt edzenek Sebastian Vettellel, Esteban Gutirrezzel s Marc Genvel a Santander Group Citynl Boadilla Montban (Madrid).
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.