Rossz hr Sebastian Vettelnek? jabb, els hallsra furcsnak tn szigortst vezet be az FIA az idei vtl az F1-ben, amely kimondja, hogy minden pilta vente csak egyfle sisakfestst hasznlhat.
A szablymdostsi javaslatot az F1 Bizottsg fogadta el keddi, Genfben tartott lsn, rteslt az Autosport. Az elrs ugyan a szablyknyvbe mg nem kerlt bele, hiszen ehhez mg a mrciusban sszel Motorsport Vilgtancs jvhagysra is szksg van, de ez minden bizonnyal mr csak formasg lesz.
A csapatok kpviselit is tmrt F1 Bizottsg a sport vonzerejnek nvelse miatt dnttt ezen szigorts mellett, hiszen a tavalyi vtl hatlyban lv lland rajtszmokhoz hasonlan a fejvd vltozatlan mintzata is knnyebb teszi a piltk beazonostst s a velk val azonosulst a tvk eltt s a leltkon l nzk szmra.
Mg az F1 korbbi vtizedeiben nem volt bevett szoks, hogy a piltk a szezon sorn vltogassk sisakfestsket, napjainkban ez a trend egyre jobban elterjedt: egyes, szmukra klnleges futamokon elszeretettel vltoztatnak a versenyzk, a legextrmebb esetet pedig Sebastian Vettel kpviseli, aki 139 F1-es nagydja sorn mr nagyjbl 60 klnfle dizjnt „fogyasztott el” - mondhatni neki az volt a klns ismertetjegye, hogy mindig mskppen nzett ki az autban lve.
A szably rszleteirl egyelre nincs informci, gy nem tudni, hogy aprbb mdostsok engedlyezettek lesznek-e, mint ahogy az is krdses, hogy mivel szankcionlnnak adott esetben egy a tilalom ellenre is elfordul sisakcsert. Bizonyra amint hivatalosan is rvnybe lp a szably, ezekre a homlyos rszekre is fny derl.
Mr nem a Ferrari szmt a vilg legersebb mrkjnak – derlt ki egy friss felmrsbl. Az olasz autgyrtt a LEGO tasztotta le a trnrl.
A Brand Finance nev elemz cg minden vben tanulmnyt kszt a vilg legersebb mrkirl. Az elmlt vekben megszokott vlt, hogy ezen lista ln a luxus sportautkat gyrt, s emellett az autsportban is npszer Ferrari llt. Mindez azonban a legfrissebb felmrs szerint mr csak mlt id. A 2015-re ksztett kimutatsbl ugyanis kiderl, hogy gyenglt az olaszok pozcija, s vezet helyket a dn jtkgyrt ris, a LEGO vette t. Az emltett felmrsnl egybknt olyan szempontok alapjn rangsorolnak, mint hogy az adott mrka milyen hatssal van a vllalat teljestmnyre, milyen marketingrtket kpvisel s milyen viszonyt pol az alkalmazottaival, valamint partnereivel.
Elemzk szerint a Ferrari visszaesse elssorban az F1-es csapat hanyatl teljestmnyre vezethet vissza. Robert Haigh, a Brand Finance szakrtje elmondta: „A Ferrari mr a Michael Schumacher-korszak vge ta gyengl, de igazn annak ksznheten esett most vissza, hogy tavaly gyenge vet zrtak.” A szakrt emellett azonban azt is megjegyezte, hogy hiba az utcai rszleg rekordbevtelei s sikere, az eladott autk szmnak nvelse is rossz hatssal volt a mrka exkluzivitsra.
Ezen tanulmny azt igazolja, korntsem volt vletlen, hogy az j elnk, Sergio Marchionne annyira srgette a Ferrari teljes megjulst, s a mlt sszel tzsdre vitt Fiat-Chrysler els embereknt oly hevesen hangoztatta, hogy a mrknak az zleti sikeressghez elssorban az F1-es sikerekre van szksge. Az j szakemberek s versenyzk igazolsa, a szimulcis technolgik tern trtnt befektetsek nem csupn az F1-es csapat, de az egsz vllalat sikeressgt cloztk teht.
rdekessg, hogy korbban F1-es elemzk is rtekeztek mr arrl, hogy a Ferrari vesztett korbbi varzsbl s erejbl. Dieter Rencken, az Autosport munkatrsa pldul kiemelte, hogy az olaszok politikai szempontbl sincsenek mr olyan ers pozciban, mint egykor, s helyket fokozatosan a plyn is sikeres Red Bull vette t az elmlt vekben.
Ez utbbi felvetsnek szintn rdekes vetletet ad a Brand Finance felmrse. Listjuk harmadik helyn ugyanis immron a Red Bull ll, amely cg egy ve mg a legjobb tbe sem frt be.
A mai napon jra sszel a Stratgiai Csoport, hogy a Forma–1 jvbeni szablyairl egyeztessen. Egyesek sorsdnt napnak tartjk a mait, msok ktkednek – a Ferrari pedig egy ltvnyos koncepcival kopogtat a szurkolknl…
Kedden Genfben tartja soros lst az F1 jvbeni irnyvonalt meghatroz Stratgiai Csoport. A hat csapat, az FIA s a FOM kpviselibl ll testlet a mr hetek, hnapok ta tart vitt folytatja: a napirendi pontok kztt szerepel az 1000 ler, a mostaninl szlesebb autk s gumik, a nagyobb leszorter krdse. Hangosabb, agresszvebb, a nzk szmra vonzbb autk – ezen clok megvalstsval igyekszik reaglni a sportg vezetse a nzszm elmlt vben tapasztalt visszaessre.
A Ferrari mr tbbszr jelezte, a forradalmi vltozsok hve. Ennek jeleknt nemrg szmtgpes grafikkat is kzztett a jv F1-es autjrl, amilyennek k kpzelik azt. A koncepci meglehetsen radiklis s agresszv. Mindez a mrka tervezrszlegnek, valamint az F1-es csapat aerodinamikai rszlegnek kzs munkja rvn jtt ltre. A bemutatott koncepci rdekessgt a dupla els szrny, a szlesebb, laposabb hts szrny, a teljesen szokatlan oldals kocsitest, valamint az eddiginl nagyobb kerekek jelentik. Az olasz csapat a szurkolk vlemnyt is kikrte ezen dizjn kapcsn – az f1concept.ferrari.com/ oldalon vrjk a visszajelzseket.
Az F1 tovbbra is csak a sttben tapogatzik?
De nem mindenki tekint ennyire lelkesen a jvbe. Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport munkatrsa pldul tbb szempontbl is szkeptikus a mai genfi tallkoz kapcsn. A nmet szakr egyfell ersen ktli, hogy a mr kt hete is lsez, de semmire nem jut rsztvevk egyezsgre tudnak jutni. Mint ismert, az uralkod bajnok Mercedes szinte nem vltoztatna semmin, a szenved Ferrari viszont – mint azt mostani grafiki is bizonytjk – lnyegben mindenen. „Anlkl, hogy tudn, ez egyltaln jt tenne-e neki” – jegyzi meg brlan Schmidt.
Majd kiemeli, szerinte a sportg vezeti tovbbra sttben tapogatznak. „Mindenekeltt Bernie Ecclestone, Jean Todt s a csapatok mg mindig nem rtik, mirt mrgesek a szurkolk. s ha gy is vlik, felismertk az okokat, inkbb becsukjk a szemket, mert nem illik a kpbe, hogy vltoztassanak valamin, amivel k most is jl boldogulnak – sem technikai, sem politikai szempontbl.”
Ennek kapcsn Schmidt megjegyzi, a problmk forrsa nem pusztn az autk klsejben keresend. „Az F1 rossz megtlse nem csupn a bonyolult szablyok, az tlthatatlan futamok s az optikailag nem kielgt autk eredmnye. A csapatok PR-gpezetnek is risi szerepe van ebben. Elg csak megnzni, mi trtnt a szezon elejn a tesztek sorn. A versenyzk s a mrnkk valssggal elbjtak a mdia ell. A nyilatkozataik, az autkrl kzlt adatok csak sajtkzlemnyek formjban kerltek az jsgrk kezbe, s nem szolgltak rdekes trtnetek alapjul” – rja Schmidt. Majd hozzteszi, a szurkolk megtartsa rdekben bizony ezen gyakorlaton is vltoztatni kell.
A szakr vgl levonja a kvetkeztetst: „Ameddig a Forma–1-ben decentralizlt mdon s demokratikusan szletnek a dntsek, soha nem r clt a vszjelzs. A Stratgiai Csoport egyltaln nem kpes kzs nevezre jutni, mert az egyni rdekek irnytanak minden szavazst. s gy a Stratgiai Csoport lnyegben flsleges.”
A dntst ugyanakkor egyelre mg k hozzk. Kedden pedig kiderlhet, lesznek-e radiklis vltozsok jvre, avagy 2017-ig vrnunk kell.
Michael Schumachert s Sebastian Vettelt is testkzelbl ltta dolgozni, s nha megdbben azon, mekkora a hasonlsg kettejk kztt. Maurizio Arrivabene a Ferrari j versenyzjrl, cljaikrl s az erviszonyok alakulsrl nyilatkozott.
J formban kezdte a Ferrari a 2015-s tli felkszlst. Jerezben jobbnl jobb kridket autztak, a szakrtk egybehangz vlemnye szerint nagyot lptek elre tavalyi nmagukhoz kpest, radsul mg az istlln belli hangulat is sokkal jobbnak tnt, mint egy vvel ezeltt. Maurizio Arrivabene ugyan mg csak nhny hnapja a Scuderia csapatfnke, az F1-et viszont mr elg jl ismeri ahhoz, hogy ne tulajdontson tl nagy jelentsget mindezen pozitv eljeleknek.
„A legfontosabb teszt az utols, mgpedig egyszer okbl: ilyen kevssel a szezonnyit eltt mr mindenki knytelen levetni az larct. A Mercedes Jerezben mg rejtegette a valdi erejt. A McLaren-Hondtl pedig meglepetst vrok, a japnokkal mindig szmolnunk kell” – nyilatkozta az erviszonyokrl az olasz csapatfnk Leo Turrininek.
„Mg ha a dohnyiparbl is jvk, akkor sem tudok a fstjelekbl olvasni! Nagy lmaim vannak, de kt lbbal a fldn llok, mert ltom, hogy a Ferrari alkalmazottai mennyire eltklten dolgoznak. Az is nyilvnval szmomra, hogy a csapaton belli j hangulattal mg nem lehet bajnoki cmet nyerni. Csak mert a hangulat j, az mg nem jelenti azt, hogy az aut jl is megy. Brcsak ennyire egyszer lenne!”
A j hangulat ugyanakkor a csapaton bell trtnt megjulst jelzi. Azrt pedig nem kis mrtkben felels a Red Bulltl rkez Sebastian Vettel, aki a vezetk elmondsa szerint j lendletet adott a maranelliaknak. A nmet elkpeszt elszntsggal vetette bele magt a munkba, s a Ferrarival a Marlboro rvn mr vtizedek ta kapcsolatban ll Arrivabent hozzllsa a Scuderia korbbi bajnokra, Michael Schumacherre emlkezteti.
„Mr azokban az idkben is kapcsolatban lltam a Ferrarival, amikor mg Michael Schumacher versenyzett itt. Amikor figyelem Sebastian Vettelt, az munkamdszert, a hozzllst, vannak olyan pillanatok, amikor megijedek s elmulok. Bizonyos szempontbl Sebastian valban olyan, mintha Schumi msolata lenne, a hasonlsg lenygz az olyanok szmra, akik mindkettejket ismerik. Termszetesen remljk, hogy egy nap majd hasonl sikereket is r el” – fogalmazott az olasz.
Majd kiemelte, a tavaly pocsk szezont fut msik bajnokban, Kimi Rikknenben is bzik. „Seb s Rikknen remekl dolgoznak egytt. Kimiben n mindig is hittem, s mr rg ismerem, jban vagyunk, s rmmel dolgozom vele egytt. De ez esetben sem hagyatkozom a mltra” – fogalmazott.
Vgl pedig zent a maranelli tszervezseket ktkedve figyelknek: „Aki ma ktelkedik a Ferrariban, annak csak annyit mondhatok, vrjon csak, majd a tnyek nmagukrt beszlnek!”
Az eredeti tervekkel ellenttben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) 2015-ben is a tavalyi szezon vgn lefektetett irnyelveket fogja kvetni a rdis zenetek ellenrzsekor. A neves F1-es jsgr, James Allen feleleventette, mely rdis zenetek szerepelnek az FIA tiltlistjn.
Miutn egyes rsztvevk gy tltk meg, rossz kpet fest a kirlykategrirl az, hogy a versenyzk egyre tbb s egyre alaposabb utastsokat kapnak mrnkeiktl, az FIA 2014-ben gy dnttt, bntetni fog minden olyan mrnki zenetrt, mely az autk teljestmnynek javtsra, vagy a vezetsre irnyul. A szvetsg versenyigazgatja, Charlie Whiting a Szingapri Nagydj eltt jelentette be, hogy az FIA azonnali hatllyal bevezeti az jtst, mgpedig a Sportszablyzat 20.1-es pontjra hivatkozva, mely elrja, hogy a piltknak egyedl, kls segtsg nlkl kell vezetnik autjukat.
Ksbb azonban a szvetsg engedmnyeket tett a Szingapri Nagydjtl bevezetni kvnt rdis korltozsok kapcsn, miutn a csapatok kpviseli szmos problmval szembestettk az irnyt testlet vezetit (a dnts egy majd’ 4 rn t tart megbeszls utn szletett meg). A mdosts rtelmben a szezon utols harmadban tiltottak voltak az olyan zenetek, mint pldul a „az ts kanyarban ne hajts a rzkre”, „hasznlj magasabb sebessgi fokozatot”, vagy „vlassz ms vet a kilences kanyarba”, viszont a mrnkk tovbbra is adhattak tippeket az aut belltsaira vonatkozan – az eredeti elkpezs szerint ezt is tiltottk volna.
A korbbi tervek szerint 2015-ben mg szigorbb (az FIA eredeti elkpzelseivel megegyez) szablyok lptek volna letbe, a Forma-1 Bizottsg azonban tavaly novemberben leszavazta a tovbbi szigortsokat. A neves Forma-1-es jsgr, James Allen gy tudja, a Stratgiai Munkacsoport legutbbi lsn dnts szletett arrl, hogy a kirlykategriban rdekelt alakulatok idn is a 2014 vgn lefektetett irnyelveket fogjk kvetni – ezt a Nemzetkzi Automobil Szvetsg szvivje erstette meg. A kommunikcis szakember elmondta, hogy a Szingaprban kiadott lista a szezonnyit eltt mg bvlhet, a csapatoknak azonban nem kell komolyabb szigortstl tartaniuk, hiszen az FIA „csupn nhny aprbb mdostst hajt vgre”, ha valban vltoztat az emltett listn.
Noha az FIA mr tavaly enyhtett s vgl a 2015-re tervezett szigortsokbl sem lett semmi, vannak, akik tovbbra sem rajonganak a szablyrt. A Toro Rosso csapatvezetje, Franz Tost pldul mr 2014-ben rtelmetlennek nevezte azt; llspontja egybknt rthet, hiszen csapata ltalban fiatal, tapasztalatlan versenyzket alkalmaz (az idei szezonnak is kt jonccal vgnak neki), akiknek sokkal tbb informcira van szksgk vezets kzben, mint rutinosabb ellenfeleiknek. „Egyrtelm, hogy szmunkra ez htrny, hiszen a fiatalabbaknak tbb informcira van szksgk. Szmomra ez az egsz nonszensz, hiszen az edzk a tbbi sportban is folyamatosan utastsokat adnak, a fociban pldul a plya szlrl. Ez nem azt jelenti, hogy a sportol nem tudja, mi a dolga, ezzel csak segteni szeretnnk, hogy jobban vgezze azt. Tnyleg nem rtem” – mondta az osztrk szakember.
Az FIA az albbi informcikat tartalmaz zenetek, tancsok rdis s bokszutcai jelztbln trtn kzlst tiltja:
– az vek megvlasztsa a plyn;
– rintkezs a rzkvekkel;
– az aut belltsa bizonyos kanyarokra;
– ms versenyzk szektoridejnek kzlse vagy sszevetse;
– kanyarsebessgek sszevetse ms versenyzkvel;
– a sebessgi fokozat megvlasztsa ms versenyzkhz kpest;
– a sebessgi fokozat megvlasztsa;
– fkezsi pontok;
– a fkezs mrtke ms versenyzkhz kpest;
– a fkezs mrtknek vagy mdjnak meghatrozsa;
– az aut stabilitsa fkezskor;
– a gzpedl hasznlata ms versenyzkhz kpest;
– a gzpedl hasznlatnak meghatrozsa;
– a DRS-hasznlat meghatrozsa ms versenyzkhz kpest;
Sebastian Vettel letesztelte a Ferrari FXX K autt Fiorano-ban. Az albbi videban megnzheted, hogy hogyan rezte magt vezets kzben a ngyszeres vilgbajnok!
A csapatok kzl harmadikknt a Ferrari is megerstette, milyen beoszts szerint vg neki a jv hten kezdd barcelonai tesztre.
A 2015-s tli felkszlsi idny jv hten Barcelonban folytatdik, az v msodik ngynapos kollektv tesztjvel. A McLaren s a Sauber utn most a Ferrari is megerstette programjt: kt bajnokuk Jerezhez kpest fordtott sorrendben ll munkba, az els kt nap Kimi Rikknen, a msodik kett pedig Sebastian Vettel lesz.
A vrsk kt hete remek formban kezdtk az idnyt: a jerezi ngy napbl hromszor az autjuk futotta a leggyorsabb versenykrt. Noha tbben egyrtelm elrelpsrl beszlnek a Scuderival kapcsolatban, sokak szerint csak a hatkony aerodinamikt ignyl barcelonai plyn derlhet ki, valjban mennyire ersek.
„A Ferrari ideje jnak tnt. Szerintnk a Mercedes az eslyes, de a Ferrari is mintha elg erss vlt volna” – nyilatkozta jerezi teljestmnykrl Daniel Ricciardo. Majd figyelmeztetett: „Jelenleg jnak tnnek, de ez csak egy dolog. Mg elg korai tlkezni, Jerez pedig nem versenyhelyszn, radsul mg nem is vezettnk olyan krlmnyek kztt, csak t-nyolc fokban. A plya pedig nagyon-nagyon koptatja a gumikat. Szval most jnak tntek, de vajon versenykrlmnyek kztt is gy lesz? Szerintem Barcelonban kzelebb kerlnk a vlaszhoz. De mindent egybevetve j formban voltak.”
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.